terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata....

assalamualaikum..


             indahnya peribahasa melayu kan..maksud pun dah tentu la indah.. kalau terlajak perahu, or kereta la kalau zaman moden ni, mesti la boleh reverse balik kan.. gear semua da ada.. tekan jek..x payah pun.. tapi, kalau kita terlajak kata, boleh ke kita roll balik kata2 kita yang dah terluah tu? tarik balik macam tarik tali tu.. tanggung la sendiri, sape suruh mulut tu lancang sangat..orang kata, kata2 kita ni boleh membunuh.. betul ke? mungkin la kot.. mungkin kalau lancang sangat mulut 2, orang sakit jantung bleyh ke heart attack.. macam dalam drama2 kat tv 2 la kan..


     kerana terlajak kata, ada hati yang terasa

kerana terlajak kata, ada hati yang    menanggung duka

kerana terlajak kata, ada hati memendam rasa

kerana terlajak kata, ada darah daging bermusuhan

kerana terlajak kata, ada sahabat bermasam muka

dan, kerana terlajak kata, mungkin ada hati yang berdendam dan menaruh prasangka..


           memang betullah, lidah itu setajam pedang.. sakitnya hati dek kerana kelancangan kata.. bagai menghiris2 hati kita kan..betul ke, mintak maaf tu boleh hapuskan semua 2..forgive n forget mungkin? betul ke kata2 tu.. sorry ain't hurt uh.. tp nk ungkap kan maaf 2, ego kita tercalar.. aku bukan nk tujukan kat sesiapa..kerana aku juga seorang yg egoistic.. aku tak sangka, tingkah aku mencalar hati insan lain.. tapi, untuk aku memohon maaf, sukar sekali..sbb, i'm not good in words.. n action too.. aku hanya seorang manusia yang jauh sekali dari kesempurnaan.. masih merangkak bertatih.. tegur lah aku, andai diri ini terlalu alpa.. 

          apa gunanya berjaya, tapi hati orang di sekeliling tak terjaga.. apa maknanya kejayaan kalau dicipta dengan kelancangan butir bicara.. Happiness is not a station you arrive at, but a manner of traveling.. kita x akan berasa bahagia andainya hati orang lain kita x jaga..betul kan.. di kala kita berada di atas, di mercu kejayaan, ada insan lain yang mencemuh kita.. ada insan lain yang menyimpan rasa..you won but you do not win at all..huhu

        jadi, ucapkan lah maaf.. walaupun ego kita tercalar pun..sbb sorry ain't hurt.. if you apologize, it doesn't mean you're right or wrong.. it means you value your relationship way more than your ego.. kata2 yang aku curik dari kawan aku.. jadi, ucapkan ayat magic ni, insyaAllah, it'll back 2 normal..

sorry for being such a jerk~..

0 comments: