kebarangkalian???

assalamualaikum...

       petang2 yang indah ni, tiba2 nk cakap pasal kebarangkalian? ni bukannya subjek matematik moden zaman SPM dulu kan..nk cakap sal kebarangkalian.. huhu.. bukan ape, aku tiba2 teringat perbincangan aku ngan housemate aku pasal kebarangkalian dalam kehidupan.. dalam kehidupan pun ada kebarangkalian? mestilah, semua ilmu yg kita belajar kat sekolah tu, kalau kita fikir2 balik, mmg semuanya di sekeliling kita.. bergantung pada diri kita sendiri sama ada kita sedar atau tidak kewujudan itu..

     okay, berbalik kepada cerita kebarangkalian tadi, kawan aku pernah cakap.. dia dengar cerita ni dari ustaz yg dia pn x ingat nama ustaz 2.. okay la, aku juz nak share same2.. ustaz tu (ke pakar motivasi ek?? hehe) cakap, dalam hidup setiap manusia kat bumi ni, Allah dah tentukan, hanya ada satu kebarangkalian which is p=1.. ape yang aku merepek ni?? maksud aku, dalam setiap benda yg kita ada kat dunia ni, apabila di campur2, nilainya adalah satu. same jek semua.. mat salleh ke, minah korea ke, minah melayu ke, mat indon ke, same jek.. maksudnya, Allah itu Maha Adil, Maha Saksama.. Dia dah tentukan kehidupan ummatnya sebaik mungkin..

      kita sebagai manusia, tak pernah rasa puas dengan apa yg kita ada kan... kita selalu mahukan yg lebih ngan apa yg kita dah ada.. then, kita selalu cemburu ngan apa yang orang lain ada.. kita selalu cakap, bestnye jadi minah 2, dah la mak bapak kaya, cantik pulak tu.. pandai dlm plajaran.. tak macam aku.. rupa x seberapa mana.. keluarga pulak miskin.. aku x nak cakap orang lain, sbb aku jugak cam 2..sering cemburu.. so, kawan aku tu cakap, cuba kita fikir dari sudut lain.. minah 2 punya kelebihan di sudut itu, tapi mungkin dia tak bahagia dengan keadaan dia sekarang.. mungkin keluarga dia berantakan.. mungkin dia slalu kena ganggu sebab dia ni cantik sangat..ramai orang dengki kat dia sbb dia punya banyak kelebihan..mungkin jugak dia x punya ramai kawan..

     ok, untuk kita pulak, cuba kita nilai diri kita dari sudut yang positif sket.. walaupun kita miskin, mungkin kita rapat ngan mak n ayah kita.. mungkin kita x pernah ada masalah keluarga tak bahagia.. mak ayah kita selalu ada ngan kita.. ramai kawan2..pandai sesuaikan diri ngan keadaan sekeliling.. sebab tu lah, kita kurang kat sini, kat lain ada lebihnya..kenapa? sebab Allah itu Maha Adil lagi Saksama..

      aku ada cerita yang nak aku kongsi bersama..adik aku pernah cerita kat aku, kisah kawan dia.. dia ni, memang anak orang loaded la.. ada kereta sendiri.. umah besar.. orang senang la.. muka pulak, pergh, hensem.. kalo tengok, kompem cair la (adik aku yang cakap, bukan aku)..tapi, dia pernah cerita kat adik aku, walaupun dia senang, dia tak pernah belajar mengenai islam, melainkan kat sekolah, waktu pelajaran pendidikan agama islam.. kat umah, masing-masing bawak diri.. lepas aku dengar kisah dia, baru aku sedar, rupa-rupanya, memang wujud orang macam ni.. aku ingat, kat novel n cerita-cerita drama jek ada manusia jenis ni..

      jadi, kesimpulan yang hendak aku buat kat sini, janganlah kita rasa rendah diri dengan apa yang kita ada.. setiap orang tu diciptakan dengan kebaikan dan keburukan masing-masing.. setiap orang ada portion masing2.. sebab Dia dah ciptakan kita sebaik-baik kejadian.. jadi, kita kena la bersyukur dengan apa yang kita ada.. jangan nanti, apabila Allah dah tarik balik semua nikmat tu, baru kita sedar akan kehilangan nikmat yang tak pernah kita syukuri tu..

2 comments:

MYBAY said...

salam...walaupun dh kesuntukn masa tp jari jemari tetp nk menaip sesuatu dan ati pula seolh olh memahmi hjt jari jemariku..buka apa ,jri dan atiku begitu terharu mmbca kish ini...memg btul apa yg d ceritakn...sy setuju 110 pertus ....sekian...

ali.anthem said...

hahaha.. tq for da comment.. ni kawan n adik punya cerita.. rasa nk share kat cni.. mmg buat saya sdar ngan kisah yg mereka ceritakan sbb kita slalu xpernah rasa bersyukur ngan apa yang kita ada.. lepas tahu ni, terus sedar..huhu